לקסוס LX600 הוא המצטרף החדש לקטגוריה המצומצמת של רכבי כביש־שטח של מותגי יוקרה. דגמי פנאי של מותגים כאלה יש הרבה, אבל מעטים הדגמים המציעים גם יכולת שטח אמיתית — ועליהם מוסיפים מיתוג ומיצוב גבוהים, יחד עם עושר נדרש, וחותמים את כל אלה עם תג מחיר של מיליון שקלים. ויותר.

בחבורה הזו נכללים בישראל שני דגמים ותיקים — לנד רובר ריינג' רובר (1970), מרצדס G קלאס (1979) — וכעת מצטרף אליהם לקסוס LX שהוצג בסוף 1995 ומוצע בישראל מסוף 2022.
 

רקע ומסורת

באופן מסורתי, לקסוס LX חולק את מכלולי טויוטה לנד קרוזר ה"גדול" — לנד קרוזר בגודל מלא (סדרות 80, 100, 200) ולא הדגם הדיאטטי המוכר כאן (סדרות 90, 120, 150). מאז שהוצג, LX זהה ללנד קרוזר מבחינה מכנית, כשההבדלים ביניהם הם בעיקר במיצוב, בעיצוב, באבזור.

דגם זה היה רכב הפנאי/שטח הראשון של לקסוס, וחלק בסיס ומכלולים עם טויוטה לנד קרוזר סדרה 80. מאז, השקת דגמי LX קרובה לאלה של לנד קרוזר; הדור השני ב־1998, בסמוך לסדרה 100; השלישי ב־2007 לא רחוק מסדרה 200; הרביעי, ב־2021 ליד סדרה 300.

לקסוס LX600 חלק אחורי
צילום: עזרא רפאל
 

תפריט והגשה

המכלולים במבנה מסורתי, אך הם חדשים לגמרי: שלדת סולם עם בסיס גלגלים באורך 285 ס"מ (אותו נתון מאז סדרה 80); מתלי עצמות־עצה כפולות מלפנים וסרן קשיח מאחור ומערכת בולמים הידראולית עם מנגנון הגבהה הידראולי (AHC, ראו תיבה).

מערכת ההנעה שונה. למנוע הבנזין מבנה V6 ונפח של 3.4 ליטר עם 2 מגדשי טורבו, מערכת הזרקה כפולה (גם סעפת, גם ישירה) לתפוקה של 409 כ"ס ו־66.2 קג"מ. מנוע הזה, המגיע מ־LS, הוא הקטן בשושלת הדגם, אבל גם החזק בייצור סדרתי; בעולם גם גרסת דיזל, LX500d, עם מנוע 3.3 ליטר V6, 309 כ"ס.

לקסוס LX600 יחידות תאורה
צילום: עזרא רפאל
 

גם התיבה הפלנטרית, עם 10 הילוכים, מגיעה

מ־LS. התיבה מעבירה את המומנט לארבעת הגלגלים באמצעות דיפרנציאל מרכזי עם תמסורת קשיחה להגבלת החלקה ('טורסן') עם אפשרות נעילה על־ידי הנהג; לשני הדיפרנציאלים האחרים אין מנגנוני נעילה (רק בשוק היפני), ובתיבה תמסורת הפחתה (Low) ביחס 2.62:1.

הכוח מועבר לצמיגים צרים ובעלי דופן דקה יותר ביחס ל־LX הקודם, אך לגלגלים קוטר כללי גדול יותר; ל־LX שנבחן צמיגי 265/50-22 (קוטר כללי של "32.4) לעומת צמיגי 285/50-20 (לקוטר "31.2) ב־LX הקודם.

לקסוס LX600 מתלים
צילום: עזרא רפאל
 

מסע הופעות

ל־LX מקדם כניסה רב נוכחות בעיקר בגלל החזית הגדולה והסבכה המתריסה, וממדי המרכב — אורך, 509 ס"מ, רוחב 199 ס"מ, גובה 190 ס"מ — מוסיפים לא מעט (הרבה, בעצם). חישוקי "22 גדולים לא נראו מוגזמים. LX הוא רכב עתיד נוכחות ומסובב ראשים לא קטן (גדול, בעצם).
 

מרחב מועשר

הכניסה מחייבת התכוונות; לרכב הזה מטפסים, וידיות אחיזה צדיות נוחות עוזרות. סביבת הנהג מרשימה למראה הודות לריפוד העור העשיר בחום/כתום, הקונסולה המרכזית הגדולה, האבזור המכובד והמתגים המרובים, ואיכות הרכבה גבוהה חותמת ביצוע משובח כולל. בנוסף, הנדסת האנוש טובה — גם הודות לשימוש בלחצנים, גם בתפעול המסכים השונים. המושבים נוחים ותומכים, תנוחת הנהיגה טובה מאוד, ומרחב הפנים מלפנים טוב — אבל פחות מרווח מהצפוי, גם בגלל רוחבה הניכר של הקונסולה. 

לקסוס LX600 סביבת נהג
צילום: עזרא רפאל

ויש הערות. העיקרית שבהן מקורה במתגים ובתצוגות שהגיעו מדגמי טויוטה עממיים, ואם בלנד קרוזר, המיועד גם לשטחים קשים יש לכך מקום, ברכב שמחירו מיליון שקלים זה לא לעניין.

מאחור, עם המושבים הנפרדים, המופע נכבד כנדרש; סידור המושבים הייחודי כולל לא רק כוונון חשמלי, אוורור וחימום אלא גם עיסוי והדום נשלף חשמלית מגב המושב הקדמי.

לקסוס LX600 מרחב מאחור
צילום: עזרא רפאל

אהבנו את השפע החריג של פתחי האוורור ואת ידיות הכניסה הצדיות, פחות אהבנו את מנגנון העיסוי החלש ואת צג השליטה האיטי שיש לו גרפיקה הפשוטה. בכל אופן: לטעמנו, הסידור של ארבעה מושבים בלבד עם דגש על המושב מאחור כמו בלימוזינה, לא לעניין ברכב כזה, והסידור לשבעה עדיף בהרבה, גם מוזיל את הרכב ב-100,000 שקלים.

מכיוון שלקסוס הקציבה רק משטח טעינה אלחוטי אחד, וכאן הוא בין המושבים מאחור, הרי הנהג והנוסע לפנים צריכים חוט לטעינה, וגם זה עניין שראוי היה לפתרון שונה. תא המטען ענק, וכולל ממיר מתח עם שקע טעינה מובנה, אך המוצא האמריקאי מחייב מתאם.

לקסוס LX600 תא נוסעים
צילום: עזרא רפאל
 

חטיבת הכוח

הביצועים שמעניק המנוע טובים מאוד. היציאה מהמקום, הקצב בעליות וצבירת המהירות בהן ובעיקר האצות הביניים — מ־80 ל־120 קמ"ש ב־6.5 שניות — נעשים היטב. כדי להוציא מהמנוע את המרב ובגלל התיבה מרובת ההילוכים, צריך ללחוץ את הדוושה עד קצה מהלכה, אבל התוצאה אז ראויה בהחלט. בקיק דאון, התגובה אינה מיידית בגלל הורדה של מספר הילוכים לעיתים, ובנוסף תחת עומס שילוב הילוכים הביא לחבטות חזקות, 'ספורט פלוס', גם ב'קומפורט'.

צריכת הדלק הייתה גבוהה — 4.4 ק"מ/ל' בתוואי המבחן; בשיוט, הנתון הטוב ביותר היה 7 ק"מ/ל'.

לקסוס LX600 בנסיעה
צילום: עזרא רפאל
 

אוגדת המתלים

לקסוס LX הוא רכב נוח, אך אינו מעודן כראוי כפי שעולה לאחר יותר מ־1000 ק"מ נסיעה עמו. הרכב מבודד היטב שיבושים קטנים, אך בורות ושקעים אינם נספגים כראוי, בעוד שבספיגת שיבושים גדולים יחסית (פסי האטה למשל) השיכוך אינו נשלט כנדרש ומהלך ההחזרה מהיר מדי, מה שמוביל לתנודתיות יתר של המרכב.

בידוד הרעשים אף הוא אינו מתעלה כנדרש; לא רק רעשי רוח אלא בעיקר כאלה מכיוון בתי הגלגלים; על אספלט חדש המצב טוב יותר. מאחור בידוד הרעשים טוב עוד פחות, עקב התהודה הנוצרת בתא המטען.

ההנעה הכפולה, כיול המתלים והצמיגים הרחבים מעניקים לרכב יכולת דינמית נאה, כל עוד שומרים על עומס סביר. זהו רכב גדול, כבד ורך כך שזוויות הגלגול שלו חריפות בעומס. עם זאת, במצב 'ספורט פלוס' זוויות הגלגול מורגשות פחות.


לקסוס LX600 פרופיל
צילום: עזרא רפאל

סיירת השטח

בהינתן הבסיס המכני, ציפינו ש־LX יזרח בשטח מאתגר — ואכן, כך היה. המתכון הבסיסי של LX אינו חדשני או מתוחכם, אבל הוא עשוי טוב. שלדת הסולם מסיבית, המכלולים מסודרים היטב בין קורות השלדה; הגלגל החלופי בתחתית הרכב מועד לפורענות, המדרגות עשויות מפלסטיק רך, כמובן שהפלסטיק מסביב והצמיגים העדינים יחייבו עדינות בשטח.

לרכב טבעת עיגון מלפנים ונוספת מאחור, בורר מצבי נהיגה (MTS) המשפיע על מפת מערכת ההנעה לפי תנאי השטח, מערך מצלמות היקפי יעיל ואיכותי.

לקסוס LX600 - מבחן דרכים
צילום: עזרא רפאל

שילוב היחס הנמוך מוביל אוטומטית לביטול הבקרות (יציבות, מערכות בטיחות) ולהגבהת המרכב למצב הגבוה ביותר (כמעט). עם זאת, האחריות על נעילת הדיפרנציאל המרכזי מוטלת על הנהג; ייתכן מצב שבו הנהג ישכח לנעול דיפרנציאל מרכזי, אבל ישלב ליחס נמוך — ולטעמי מדובר בסדר פעולות שאינו נכון. בעבר הייתה חובה לשלב דיפרנציאל מרכזי לפני השילוב ל־Low, כך נכון.

בשטח מתגלה מערך הבולמים־קפיצים במיטבו — לא רק שהמרכב מוגבה בעד 10.5 ס"מ (לקסוס וטויוטה לא מפרסמות נתון גבוה מקסימלי, נאלצנו למדוד בעצמנו) אלא שבשיבושים גדולים ממש מערך השיכוך במיטבו, גם במצב הגבוה יותר של הבולמים — מרשים וחריג לטובה ביחס למוכר מקפיצי אוויר.

לקסוס LX600 בדיונות
צילום: עזרא רפאל

מהלך המתלים מאחור גדול יחסית, אבל לצמיגים, דאנלופ גרנדטרק AT, חתך המתאים בעיקר לכביש, ואלה התקשו לספק אחיזה בשטח בימי המבחן החורפיים. מערכת הבלימה במורד נדרשה לעבוד קשה — הביצוע שלה היה מצוין, אך פעולתה גסה ורועשת מהרצוי.

בדיונות בא לידי ביטוי כוחו הרב של המנוע — הדיונה בה ביקרנו הייתה יבשה יחסית, ו־LX טרף אותה בקלילות, גם בלי להוריד לחץ אוויר כלל. מרשים.

לקסוס LX600
צילום: עזרא רפאל
 

הייחוד והתשלום עליו

לקסוס LX600 הוא רכב שטח מרשים מאוד בהופעתו, סביבת הנהג ותא הנוסעים שלו עשירים באבזור ובחומרים, ואיכות הביצוע טובה כצפוי. בנוסף וכנדרש ממהותו, יכולתו בשטח בכלל, בשטח טכני בפרט, מכובדת ביותר, והוא יכול להגיע גם למקומות המאתגרים ההם, ומוסיף על אלה ביצועים נכבדים ביותר.

עם זאת, סביבת הנהג פשוטה מדי, נוחות ואיכות הנסיעה שלו אינן מעודנות כנדרש מרכב שכזה, היכולת הדינמית שלו בינונית.

כך שהרכב פונה למתי מעט המעוניינים ברכב שטח המבוסס על המפרט המוכר והמוכח והמתהדר במופע רב נוכחות, ויש להם הסכום המאוד נכבד לרכב זה.

לקסוס LX600 סיכום מבחן דרכים
צילום: עזרא רפאל

- פורסם לראשונה ב- 13/03/2023 - נוסף וידאו.